четвъртък, 5 март 2009 г.

L.A. Style - James Brown Is dead + Quadrophonia - The Wave Of The Future

Един страхотен торент в Замунда тези дни ми припомни няколко стари клубни класики от самото начало на 90-те. Майко моя!

Бях DJ в най-популярната дискотека в София през зимата на 91-92 г. - "Чикаго". Имаше поне още 2-3 по-големи или по-луксозни клуба по това време. Примерно елитната "Орбилукс", с която никой не можеше да се сравнява. Но такъв купон като в "Чикаго" нямаше никъде! 

В сравнително малкото помещение се тъпчеха по няколкостотин човека и ставаше нечовешко парти. Някъде към един след полунощ всичко живо обезумяваше. Всички бяха пияни и изкрейзили от кеф. Ако вече бях успял да им изпълня всички желания или да ги докарам до пълно омотване, понякога си позволявах в този миг да пусна нещо малко по-различно.

"James Brown Is dead" беше перфектният дразнител. Ама действаше бетер Продиджи, казвам ви (е, то тогава още нямаше Продиджи)! Абсурдното заглавие-рефрен плюс ултраагресивната музика бяха жестока гавра. При пускането му половината от тълпата побесняваше, лишена вече напълно от всякакви задръжки. Другата половина си сядаше объркана и недоволна. А двама-трима по-яки гъзари тръгваха да се катерят към кабината на DJ-ея, за да му потърсят гневно сметка какви са тия гадости, които пуска:) Последното завършваше или с бой, или с добър бакшиш:):):)

По това време терминът "техно" вече ни бе известен - от ъъъ, парчетата на Ту Ънлимитид. Рапърът там често само това и повтаряше - "техно, техно, техно". Сигурно оттам се е загнездило у широката публика и крайно неправилното впечатление що е то техно и що е "наше". Близо 20 години по-късно удивително много хора продължават да наричат с термина "техно" какъвто и да е вид електронна денс музика. Не само че те в 99% от случаите грешат, но и съм готов да се обзаложа, че поне половината от тях абсолютно никога дори не са чували истинско техно.

Ту Ънлимитид никога не са имали нищо общо с техното, разбира се. Но сега си давам сметка, че "James Brown Is dead" е било първото истинско техно, което сме пускали някога. Само че тогава го наричахме рейв. 

Интересното е, че и Ту Ънлимитид, и Ел Ей Стайл са холандци. Също както и друг класически рейв трепач от онова време - Куадрофония.

Ето тези вече дори не смеех да ги пускам, освен ако нямаше безкрайно малко хора (което в оная велика зима в "Чикаго" така и никога не се случи). Бяха твърде авангардни за разбиранията на публиката тогава... А те са си чист рейв, за никакво техно и дума не може да става.

Клипът на "James Brown Is dead" е безинтересен, за разлика от размазващата видео класика на Куадрофония в стил "Лудия Макс". Но ме изуми с това, че парчето на Ел Ей Стайл имало... текст! По наше време нямаше такава екстра, ние си пускахме инструментала и трошахме главите на хората с него (или те трошаха нашите, задето го пускаме - в по-редки случаи...).

Порових и видях, че наистина има текст в Уикипедия, но първият куплет не съвпада с това, което чувам аз. Порових още - и ето ви "истинският" текст. "Mass hysteria, this is techno /House is not my home but it rocks though" - ето, казвах ли ви аз, че е техно?!

Тогава много се чудехме защо тия хора така се ебават и то точно с Джеймс Браун, който си беше съвсем жив, здрав, прав и корав в ония години? Въобще не ми е хрумнало, че "Бащата на фънка" олицетворяваше диското, зародило се първоначално като музика на черните и именно от фънка.

Обявявайки го символично за мъртъв, групите от новото рейв поколение демонстративно скъсваха с всички музикални традиции, господствали дотогава в танцовата и в поп музиката. Музиката на бъдещето оттук нататък щеше да бъде изцяло електронна, без глас, понякога без мелодия, а само звук, понякога и звук дори нямаше да има, защото щяха да го заменят семпли, а понякога въобще и музика нямаше да има в нея. В последното и досега са убедени забележително много хора:) Но тогава не знаехме това.

"James Brown Is dead" така и не бе възприет от БГ аудиторията. Но по света стана култов трак. Само няколко месеца по-късно се появи ново техно-парче, което твърдеше "James Brown Is Still Alive". Авторите му (пак холандци) иронично се бяха нарекли Холи Нойз (Свещен шум). Ако не са ви били на първото парче, пуснете ли и второто, беше ви сигурно. Аз бях хитрец - пусках първото до половината и в сюблимния момент пусках само рефрена от второто. След това възможно най-бързо минавах на нещо друго, понеже...

Гаргарата стана пълна, когато няколко месеца по-късно се появи и трето парче - "Who The Fuck Is James Brown?" на Трауматик Стрес (още едно добре подбрано име и пак холандци). Е, това вече дори не съм го пускал, ама никога! Принудихте ме най-после - признах си!

Torrents (искат регистрация) - http://www.zamunda.net/browse.php?search=Turn+Up+The+Bass&cat=0&incldead=1

1 коментар:

Анонимен каза...

струва ми се, че и ти самият не си наясно какво точно означава техно, а още по-малко какво е означавало преди 20 години, а още по-малко кога и къде се е ''появило'' първото техно.